De snel groeiende Chinese discountketen Miniso wil dit jaar duizend nieuwe winkels openen, waarvan 600 buiten China. De focus verschuift naar internationale expansie omdat de vraag op de thuismarkt verzwakt.
Naar 50% buitenlandse omzet
Non-fooddiscounter Miniso verlegt de focus naar het buitenland nu de groei op de Chinese thuismarkt vertraagt. De retailer plant dit jaar 400 winkels te openen in China en 600 in het buitenland. Voor het eerst opent de keten het merendeel van z’n nieuwe winkels buiten het thuisland. Binnen twee tot drie jaar moet de helft van de omzet van het bedrijf uit de internationale activiteiten komen – vandaag is dat 35%. Dat heeft financieel directeur Eason Zhang verklaard in een interview met de Financial Times.
Miniso – ook wel eens de Chinese Action genoemd – heeft zowat 4000 winkels in China en 2500 daarbuiten, vooral in andere Aziatische landen. In Europa is de retailer onder andere al actief in Frankrijk en sinds 2019 in Nederland, met Mirage Retail Group als licentiehouder. De keten verkoopt een brede waaier aan producten: van elektronica tot speelgoed, cosmetica en snacks.